Camilerimizin dertlerinden biri. Bazılarında ayakkabıları poşetleyip saklamaya teşvik etseler de, genelinde böyle bir rayiha mevcut. Dışardan bakan için alamet-i farikası sayılabilir. Bu kokuyu inkar etmeyi müslümanlığın şartlarından gören de çok ama onlardan değilim.

Bir anormallik var.

Anormalliğin büyüğü şurada: Normal şartlar altında vakit namazlarını kılan bir müslüman ayağını günde en az üç defa yıkar veya mesh kullanır ve çorabını ortaya hiç çıkarmaz. Her iki durumda da camilerde böyle bir mesele olmaması gerekir. Bu kokunun ikiyüzlülüğün kokusu olmasının sebebi de budur.

İkiyüzlülüğün kokusu, çünkü cuma hariç namazla ilgisi olmamanın başka adı yok. Bu koku da, ayakkabısı gün boyu ayağında kalan ama camide çıkarmak zorunda kalan adamlara ait. İslam'da cumadan cumaya camiye gitmek diye bir kavram olmadığı halde, dostlar müslüman görsün diye ortaya çıkmış bir adet bu.

Daha işitmedim, vakit namazını kılmayan hiç cumaya gelip de kendini eğlemesin diyen bir imam. Vakit namazı kılmayanın cumasını kıldırmam diyen bir hoca. Sizin asıl derdiniz namazlarınızı ihmal etmenizdir, namaz kılmayana vaaz ve hutbe ne gerek diyip kürsüden inen hatip…

Hiç yoktan iyi değil mi? diyecekler. Ben de hiç yoktan iyi olduğunu düşünüyorum, adam hiç kılmayacağına cumaları kılsın, bayramları kılsın, Ramazan'da içkiyi azaltsın; ben kırk yıl oruç tutarım bir işe yaramaz da, adam bir gece kandil diyerek içmez ve kurtulur. Tamam, bunlarda mutabığız, velakin o kokuyu ne yapacağız?

Ben bu işlerle ilgili bir adam olsam, ilk yapacağım bu yukardakileri söylemek olurdu. Cemaat beşte birine ineceği için bir çok sorun ortadan kalkar. (Başka camiye gidebilirler, nasılsa camiye yardım arayan yer çok.) İkincisi halıları kaldırır, yeri taş veya tahta yapardım. Peygamberin mescidinde halı mı vardı? (Sakalını taklit etmek kolay, sıkıysa mescidini ve evini taklit edin.) Bir de meshin ne olduğunu anlatır, belli şartları sağladığında ayakkabı çıkarmadan da namaz kılınabileceğini söylerdim. (Gün boyu ayakkabısını çıkarıp abdest alma imkanı olmayanlar için mevcut kolaylıkları lütfen en yakın müftülüğe sorunuz. Anladığım kadarıyla imamlara da öğretmiyorlar bunları.)

Fıkhen 40 adım atılmış ayakkabı temiz sayılır, ancak oradaki halının kirlenmesine cemaatin namaz kılmasından fazla önem verenler hürmetine ayakkabıyı çıkarmak gerekir. Çıkarıyoruz madem, ayağımız temiz olsa; hayır, ayaklarımız da leş gibi, bir de halıyı adımlarsın, yapışır o koku yere.

Dinden maksat süs olsun, camiler turist dolsun, cemaat elektrik faturasını ödesin, hutbelerde kardeşlik mesajları verelim, tiyatro bozulmasın, devletimiz falan filan.

Bol bol parfüm alıp sıkın, belki iyi gelir, halimize daha uygun olması da cabası.