Virgül 11 Temmuz

Hangi konuda birinci sınıf olabilirsin? Birinci sınıf bir CHP'li olabilir misin? Başındaki örtüyü çıkarmadan mümkün mü bu? Kültürü seni kabul etse bile, seni konumlandırdığı yer neresi olacak? Logodaki asıl renk mi olacaksın yoksa vitrindeki renklerden bir renk mi?

Zamanında gavur yerine Türk olmaya karar vermemin sebebi buydu. Bir Kürt olsam muhtemelen birinci sınıf Kürt olmaya çalışırdım, bu da muhtemelen terörist olmak olurdu. Bir Hristiyan, bir Budist veyahut Hindu olma imkanım bu sebeple yok.

Kültürlerin "kabul edici" olması bir fazilet, onların iplerini ele alabilmek başka. İstisnaları sayabilirsiniz, diyelim Conrad ve İngiliz dili arasındaki ilişkiden bahsedebilirsiniz. Yine de aynı yerimdeyim, her bir istisna için, binlerce, milyonlarca özentiden öteye geçememiş tip mevcut.

Deneyebilirsiniz, mahallenizi sevmeyebilirsiniz, sonra yıllar geçer ve karşı mahallenin de bizimkinden pek farklı bir bataklık olmadığını ve kendi mahalleniz aksine, o bataklığı düzeltme konusunda konuşurken kimsenin sizi asla ciddiye almayacağını görürsünüz.

FETÖcü pislikler gavura hizmet ederlerse birinci sınıf gavur olacaklarını düşündüler ama artık ne burada onları seven var, ne orada ciddiye alan. Hem birinci sınıf müslüman, hem birinci sınıf gavur olamazsınız. İkisine de özenir, sonra ikisinden de yarım yamalak olursunuz.

Türklük de böyledir: Bir zenci Türk olabilir ama birinci sınıf Türk olamaz, milletlerin stereotiplerinde bir Türk'te zencilik bulunmaz. Hristiyan Türk de böyledir, Türk Hristiyan da olur, Ateist de, ancak Türklük Hristiyanlık veya Ateizm'le uyuşmaz. Bir Kürt, Türk olabilir ama Türklük Kürtlükten hayli farklıdır.

Bunun diğer tarafı milliyetçilik dediğimizin de karşısında bir tutum: Çünkü ne kadar kabul edici olursam, aralarında birinci sınıf olduğum insanları ne kadar geniş tutarsam, kendim için o kadar iyi. Ben Kürt olamasam da, bir Kürt'ün Türk olmasına çalışırsam, onu evinde hissettirir ve dışlamazsam, kendim için de iyi bir şey yapmış olurum. Milliyetçilik bana bu sınırların statik olduğunu söyler, millet ancak bazılarını dışarıda tutmakla olur ama sınıfa dahil olma kriterleriniz boş ve statik ise, sınıf da bir yerden sonra çürüyecektir.

Ben birinci sınıf Kürt olamam ama bir Kürt'ün bulunduğum yerde birinci sınıf olması için yapay engelleri kaldırmaya çalışırım. Bu yapay engeller kendi sınıfımı da tehlikeye düşürecek, nifak sokacak engellerdir zira. Türk olmak için İslam'a inanmak değil de, mesela müslüman gibi yaşamak bir kriter derseniz, doğru yaşamak, yalan söylememek, içki içmemek bir sınıf kriteri haline gelirse, bunların aksine itibarla daha sağlam ve kendi arasında daha güçlü bir sınıf olmuş olur. Bunun gibi, nerede birinci sınıf olabilirim? diye bakar ve oradaki ikbal şartlarını iyileştirmeye çalışırsak, kendimiz için de, mensubu bulunduğumuz yer için de daha iyisini yapmış oluruz. İkbal şartlarını, diyelim insanların davranışlarına değil de, ırklarına nisbetle çizmeye çalışırsak, ihtilaflar artar, insanlar birbirini gerçek Türk olmamakla suçlar.

O halde, yapmaya çalıştığımız, gidip başka bir ülkede çadır kurmak değil, çadırımın bulunduğu ülkeyi güzelleştirmek, mamur etmek ve sınırlarını daha muntazam, iyi insanların içeride, kötü insanların dışarıda kalacağı şekilde çizmek olmalıdır.